mandag 6. oktober 2008

Tankeflukt


Jeg våknet denne morgen
mens regnet øste ned.
Trakk dynen over hodet
og dro et annet sted.

I tankene jeg vandret
til sol og sommerbris.
Med varme lange strender
og dobbel kule is.

Ja solen slikket kroppen
og gav meg energi.
Du verden det var deilig
med sommer, sol og fri.

Jeg reiser så tilbake
til regn og styggevær.
Drar dynen bort fra hodet
og får på meg litt klær.

Til tross for drypp fra taket,
det er en deilig dag.
Det var en liten tankeflukt,
som gav meg velbehag.

- Herman Wildenvey

4 kommentarer:

Bai sa...

Så flott at du hadde lagt ut det diktet som eg - etter lang leiting - googla og fann! Takk for det.

Fin blogg du har forresten. Takk for at eg fekk kikke innom.

Cecy sa...

Takker, takker. :) Kjente meg igjen i diktet, artige høsttanker.

Bai sa...

Det finnest då langt meir interessante ting å skrive om enn outfit og shopping. Det er viktig det.

Eg er også litteraturstudent, og håper på å få ein jobb der eg kan pleie det lidenskapelege forhaldet eg har til bøker... Skriver for tida masteroppgåve.

Anonym sa...

Det var et dikt jeg virkelig kunne relatere meg til å dag og som resulterte i dyna over hodet og forsovelse:)